jak zvýšit prodej záhlaví.jpg
 
Pro nezávaznou schůzku
GZP.jpg

                                                                                                                                                                                           

    Paretovo pravidlo a obchod

Také přemýšlíte jak rozpoznat priority? Jak rozlišit podstatné od nepodstatného?

Paretovo pravidlo, někdy označované 80/20 bylo formulováno na základě pozorování Vilfreda Pareta, italského ekonoma, sociologa a politologa. Ten odhalil, že 80% důsledků pramení z 20% příčin.
Paretova analýza lze uplatnit v mnoha oblastech lidské činnosti. Nejen v podnikání, ale také v soukromém životě.

Pojďme se podívat na pár příkladů, jak Paretovo pravidlo aplikovat v obchodě:
 

  • 80% příjmů obdržíme od 20% zákazníků. Nicméně ostatní zakazníci jsou také důležití!
  • 80% tržeb vytvoří práce 20% nadprůměrných obchodníků. Tito si zaslouží 80% z prémií za dobrý výkon! Právě tito obchodníci by se měli věnovat nejdůležitějším zákazníkům.
  • 80% zisku přinese 20% zboží nebo služeb. Především na těchto 20% je třeba se soustředit, aby ho bylo dostatek, mělo správnou cenu a bylo správně propagováno.
  • 80% zákazníků přivede 20% reklamních či jiných propagačních aktivit. Sledujete u svých reklamních aktivit jejich účinnost?
  • 80% výsledků své práce získáte za 20% času. Neznamená to, že bychom si mohli dát na zbytek času oddech. Právě těchto 20% času je z hlediska dosažení dobrých výsledků nejdůležitější.

Nebo také:
  • 20% příčin vytváří 80% problémových situací. Dobrou zprávou je, že se obvykle opakují, lze je identifikovat a částečně eliminovat.
  • 20% zákazníků generuje 80% problémů. Zákazník má vždy velké Z. Ovšem někdy je na zvážení, zda čas a energie, kterou zákazníkovi věnujete, by u jiného nepřinesla větší užitek.
  • 20% zaměstnanců vytváří 80% problémů. Co s tím? Určité procento fluktuace je zdravé. Možná je někde venku obchodník, který by se vypracoval mezi 20% nejlepších. A firemní kultura by mu padla, jako na míru ušitá vesta.
  • 20% zákazníků vygeneruje 80% požadavků na infolinku. Části můžeme nabídnout IVR systém s vhodným CRM. Ovšem pro důležitých 20% zákazníků musí být vždy připraven živý operátor, který uspokojivě vyřeší jejich problémy.
  • 20% skladových zásob způsobuje 80% problémů s obrátkovostí.  Obvykle musíme věnovat 80% úsilí právě těmto "ležákům", abychom dokázali obrátkovost zlepšit. V praxi je však třeba se soustředit i na zboží se zvýšeným prodejem, neboť jeho nedostatek obrátkovost zhoršuje také. A hlavně nás připravuje o tržby!

Podobných příkladů by se jistě dala najít celá řada.


Nežijeme v ideálním světě a tak, jako všechny statistiky, poměr 80/20 nelze brát doslova. V praxi se obvykle poměr od Paretova 80/20 liší. Často se pak používá Paretova ABC analýza, kdy je možné sledovaným kategoriím přiřadit různou váhu a následně k nim zvolit diferencovaný přístup.
I tak
může být Paretovo pravidlo jednou z pomůcek, které nám pomohou zaměřit se na důležité části podnikání a rychleji zlepšit dosahované výsledky. Nebo odstranit opakující se problémy, které brání dalšímu rozvoji.

Pokud dokážeme najít těch důležitých 20%, pak se naše rozhodování stane efektivnější, protože se budeme soustředit na důležité věci. A správné rozhodování přináší lepší výsledky! Tedy vyšší prodej, více spokojených zákazníků, efektivněji vynaložené náklady a celkově větší spokojenost.
Samozřejmě není možné soustředit
se pouze na 20 procent činností a zbytek hodit za hlavu. Paretův princip je spíše o řazení priorit, udělat nejdříve to nejdůležitější a pak se pustit do další práce, která ještě zbývá.

Paretovo pravidlo je v praxi možné aplikovat na prodej, nákup, optimalizaci skladových zásob, marketing i logistiku. Jsou známy příklady, kdy bylo Paretovo pravidlo úspěšně použito na time managemet, investování a řízení výroby. V praxi dobře uplatněné Paretovo pravidlo zvyšuje efektivitu práce a zlepšuje návratnost investic.

 

Je to výzva, když můžeme 80% výsledků nějaké činnosti, ovlivnit změnou 20% vstupních faktorů!


A jak budete Paretovo pravidlo aplikovat vy?

Dalibor Daneš

 

Copyright © 2009 - 2018  Ing. Dalibor Daneš
SEO webu sledují SEO nástroje.cz
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one